Barnmorskan

När mensen kom häromdagen så blev jag inte ett dugg förvånad, jag börjar bli van... men självkart värker det till lite i hjärtat... Men denna gång ringde jag faktisk till barnmorskan för att höra vad hon hade att säga plus att jag ville kolla när det var dags för cellprov då det var ett tag sen sist. Det fanns inga tider på ett tag då det är semestertider men jag skulle återkomma om någon vecka för det är 3 år sedan senaste cellprovet, sen så tyckte hon att jag skulle boka tid hos en läkare för att få tabletter som får igång ägglossningen då mensen är så oregelbunden( jag har kört med ÄL stickor ganska ofta och bara fått utslag 1 gång!) Hon tyckte det var bäst att ge det ett försök först men annars gå vidare med en utredning på oss båda.
 
Efter jag fått en läkartid så kom jag på att jag läst om dessa tabletter tidigare och att de bara ges efter undersökning av äggstockar osv + ett spermietest... Men jag får se vad läkaren säger, jag själv tror att det är ÄL som spökar och det är därför jag aldrig blir gravid...( hoppas verkligen inte att det är något annat) Det verkar ju konstigt om barnmorskan rekomenderade mig fel...?
 
Jag har tid nästa vecka, men om jag får de tabletter jag tror så kan jag tidigast ta dom nästa månad då man verkar börja på mensens femte dag, här kommer lite info:
 

Dosering Pergotime

När du tar dina Pergotime tabletter får du i dig ett ämne som kallas för klomifen. Klomifen påverkar dina båda äggstockar så att de stimuleras till ägglossning.

När du behandlas med en kur av Pergotime så äter du ett antal tabletter under en viss tid innan din ägglossning. Det vanliga är att din ägglossning kommer i gång mellan 4 och 10 dygn efter att du har slutat med din kur.

1 tablett à 50 mg dagligen i 5 dagar. Om patienten har blödningar startas behandlingen på eller omkring femte cykeldagen och i annat fall när som helst.

Om ovulation inte synes ha inträffat efter första behandlingskuren, ges vid nästa kur 2 tabletter à 50 mg dagligen i 5 dagar. Denna startas tidigast 1 månad efter den första. Ytterligare ökning av dos ska inte ske. De flesta patienter, som svarar på behandlingen, gör detta redan under första kuren.

De vanligaste biverkningarna som du kan känna av är:

  • Du kan drabbas av blodvallningar (blodvallningar upplever du som plötsliga anfall av värme som sprider sig i din kropp, ofta drabbas du samtidigt av onormala svettningar)
  • Du kan drabbas av att dina äggstockar blir förstorade (förstorade äggstockar kan leda till att du drabbas av magsmärtor – i vilket fall du alltid ska kontakta din läkare)

Fullständig gynekologisk undersökning ska utföras innan behandlingen påbörjas. 

Inför behandling ska det konstateras att mannen har adekvat spermieproduktion. Det är också viktigt att utesluta att patienten är gravid. ( Det var detta jag hade för mig, mannen har ju gjort test och jag kommer ju göra ett gravtest innan, sen ska jag boka tid för undersökning och cellprov)

 

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

waitingforababy.blogg.se

En blogg om längtan efter att bli gravid och bilda familj, men när det inte är lika enkelt som för "alla" andra...

RSS 2.0